Фольк-балет «Обранець Сонця» Алли Рубіної

Фольк-балет  «Обранець Сонця» Алли Рубіної
Рубина Алла Давыдовна Музей
Алла Давидівна Рубіна — українська артистка балету, хореограф, критик, театрознавець. Заслужена артистка України.
Закінчила Київське державне хореографічне училище, Державний інститут театрального мистецтва (ГИТИС), факультет театрознавства, курс Миколи Ельяша, м. Москва, Санкт-Петербурзьку (Ленінградську) державну консерваторію, факультет музичної режисури, режисура балету, курс Микити Долгушина.
Працювала артисткою балету в Одеському й Київському театрах опери й балету.
Як Головний балетмейстер працювала в Київському державному мюзик-холі й Київському театрі естради, у Державному музичному театрі для дітей й юнацтва.
У 1990—1996 рр. —головний балетмейстер Київського єврейського театру «МАЗЛТОВ», у якому заснувала перший у світі професійний «Єврейський балет», що сповідує культуру діаспори. В 1995 році на фестивалі в Лос-Анджелесі «Єврейський балет» отримав почесний приз «Зірка Голлівуду».
Член журі багатьох міжнародних конкурсів: «Сержа Лифаря» (Україна, Київ); Сучасної хореографії «Сергія Дягілєва» (Гдиня, Польща(; «XXI століття» (Україна, Київ).
Студентів спеціальності «Хореографія» БДПУ зацікавив балет Алли Рубіної «Обранець Сонця».
«Ми переглянули вражаючий фольк-балет–містерію «Обранець Сонця» відомого українського хореографа. Цей балет переносить глядачів у прадавні, передхристиянські часи. Його зміст нагадує міфологічні сюжети».
Балет «Обранець Сонця» починається романтичною музикою. Дівчина шукає свого Обранця. Силою любові нерухома постать перетворюється на живу істоту. Дівчина захищає ідола і своє кохання від підступності людей. Вся дія балету супроводжується хоровим співом. Ми можемо почути,  як щедро розсипані обрядові пісні народних календарних свят. 
Алла Рубіна  використовує в постановці технічні прийоми, притаманні чоловічому танцю: велику «козу», кабріолі, «пістолетик», бігунці, револьтати та удари руками по чоботях. Серед лексики дівочого танцю помічаємо різні види стрибків та пробіжок, бігунці, моталочки , упадання. Танці виконуються у таких малюнках, як лінії , діагоналі, коло, 2 концентричних кола, що рухаються в протилежному напрямку танцю. 
Цікавим балетмейстерським рішенням є сцена – «танець тіні» - Ідола, побудований на достатньо простій лексиці, але на складних світлових ефектах. Цей танець символізує віру наших пращурів у живу суть божеств, утілених у камені. Розгортається танець оживаючого божества.
Наступна сцена. Алла Рубіна вирішила втілити ярмаркові гуляння і розваги скоморохів. Основна увага даної сцени зосереджена на висміюванні скоморохами кохання Дівчини до Ідола, а танці побудовані на поєднанні рухів танцю модерн та використанням чоловічої техніки.
Заключною сценою є зображення зимового циклу календарних  свят давніх українців, а саме колядок та щедрівок, які були спрямовані на відтворення ідеї – «творення нового часу та простору». Саме в цій сцені масові танці насичені найбільшою кількістю фольклорної лексики.
Художнє оформлення балету. Жіночі костюми представлені білими сорочками з поясами, а чоловічі – білими сорочками і штанами. Танцівники були взуті в м’яке балетне взуття. Для зображення зміни пори року  постановники звернулись до введення у костюм додаткових характерних елементів: вінків, хусток, масок. Слід акцентувати увагу на світловому оформленні балету. Задник сцени представляє півколо, що виражає стилізоване сонце. Це зображувало магічні дії  відповідно до річного циклу календарної обрядовості давніх українців.
Отже, можна сказати, що Алла Рубіна в постановці балету «Обранець Сонця» звернулася до календарної обрядовості давніх українців, втілила її в глибоко символічних образах, що є характерним для сучасного танцю модерн і постмодерн.
Балетмейстер надзвичайно збагатила виставу, використовуючи елементи танцю модерн та фольклорної танцювальної лексики і віддавши перевагу символізації створюваного дійства.
На занятті з дисципліни “Мистецтво балетмейстера” ми подивились фольк–балет–містерію «Обранець Сонця». Він складається з чотирнадцяти, так би мовити, глав: «Провесна», «Гімн Весні», «Adagio кохання», «Сила Весни», «Умикання», «Самотність та Надія», «Мрії», «Протистояння вогню», «Ярмарок перевтілень», «Химерні маски », «Зима», «Вакханалія», «Перевтілення», «Епілог». 
Кожна з частин особлива та переносить глядача в чаруючий та, інколи, містичний світ. Не зважаючи на те, що спектакль поставлений на основі українських обрядових традицій, він виглядає свіжо та сучасно, перегляд проходить на одному диханні.
Що стосується хореографії, то Алла Рубіна поглянула на класичний танець під незвичайним кутом. Рухи виконавців незвичайні, інколи химерні, але вони притягують погляд.
Чи варто переглянути цей балет? Звісно! Це потрібно переглянути кожному, навіть якщо Ви не зовсім знайомі з модерн хореографією. По–перше, це тому, що основою балету є українські традиції. На даний час дуже рідко можна зустріти українську національну тематику в хореографічному мистецтві. Хоча саме це зараз набуває популярності.
По–друге, якщо ви хочете ознайомитись з напрямком модерн, то потрібно починати саме з цього. Цей балет не настільки складний та «модерновий», ніж, наприклад, балети Раду Поклітару. «Обранець Сонця» дуже добре підійде для знайомства з модерном.
По-третє, це атмосфера всього дійства та сама тема. Тема кохання була і буде актуальна. Кожен зробить свої висновки після перегляду, а чарівна і таємнича атмосфера допоможе відволіктись від проблем та повністю зануритися у той час.

Стаття підготовлена випускницею
спеціальності хореографія Яною ЧОРНОБРИВЕЦЬ
та здобувачкою I рівня вищої освіти Поліною ВАЛІЄВОЮ

Комментарии

Популярные сообщения